Kanta-Loimaan kirkko

Syksyinen kuva Kanta-Loimaan kirkosta. Kuva on otettu eteläiseltä, ns. Hirvikosken puolelta.

1000

Invaluiska löytyy kirkon eteläsivun ovilta, jota paikallisesti kutsutaan "Hirvikosken puoleiset ovet". Johtuen pääpysäköintialueesta, näistä ovista on tullut eniten käytetty käynti kirkkoon.

Wc tilat löytyvät keltaisesta huoltorakennuksesta.

Kirkkoa voi varata sakraalitoimituksiin ja konsertteihin Loimaan seurakunnan seurakuntapalveluista.

Arkkitehti Carlo Bassin suunnittelema 1837 valmistunut uusklassistinen kivipyhäkkö tuhoutui tulipalossa 1888. Muuriraunioille rakennettiin arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelema kertaustyylinen uusi kirkko 1892. Monien 1900-luvun korjausvaiheiden jälkeen vuonna 2007 valmistuneessa korjaustyössä monumentaalisen kirkon pintarakenteet ja värit palautettiin alkuperäiseen 1890-luvun asuun.  Alkuperäinen vesikatto n. 120 vuotta uusittiin vuonna 2015. Kirkossa on suoritettu mittavat julkisivukorjaukset, sisäkorjaus ja vesikaton uusinta 2000-luvulla

Kirkon eriaikaiset rakennusosat ja irtaimisto muodostavat uudistetun jumalan- palvelustilan, joka kertoo seurakunnan vaiheista usean sadan vuoden ajalta kiveen muurattuna, pintaan maalattuna ja messinkiin valettuna.

Alttaritaulu Kristus ristillä on hovimaalari R. W. Ekmanin maalaus vuodelta 1850. Pääurut ovat Kangasalan urkutehtaan B. A. Thulén rakentamat v. 1895.

Turun arkkihiippakunnan piispa Kari Mäkinen toimitti kirkon uudelleenpyhittämisen rukoussunnuntaina 2007.

Kanta-Loimaan kirkko on Loimaan seurakunnan pääkirkko, johon mahtuu 1000 henkeä.

Kirkossa ei ole yleisölle käytettävissä parvia

Kirkon ympäriltä löytyy laajat pysäköintialueet.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
wc wc

Saavu valo- Anna-Mari Kaskisen tekstejä ja Petri Laaksosen lauluja

Saavu valo- Anna-Mari Kaskisen tekstejä ja Petri Laaksosen lauluja Kanta-Loimaan kirkossa.