Haudanhoito

Haudanhoitohinnat löytyvät täältä

Haudanhoitoasioissa palvellaan sähköpostitse loimaa.seurakunta@evl.fi tai puhelimitse 027764400 ma, ti, to ja pe klo 9 – 13.

Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Haudan voi hoitaa itse tai antaa sen seurakunnan hautainhoitorahaston hoidettavaksi.

Loimaan srk:ssa voi valita haudanhoidon kesäkukilla yhdeksi vuodeksi kerrallaan  tai tehdä sopimuksen  5, 10 tai 25 vuodeksi. Perennahoitoja tehdään 5 tai 10 vuodeksi.

Perennat eli monivuotiset kukat saavat vetensä enimmäkseen sateesta, eivätkä ne vaadi kukoistaakseen juuri lannoitteita tai kemiallisia torjunta-aineita. Perennoiden olennaisin ero kausikukkiin verrattuna on lyhyt kukinta kahdesta viikosta kuukauteen, mutta kaunis ja kestävä lehdistö korvaa kukinnan vaatimattomuuden.

Perennahoitohaudalle ei voi istuttaa omia kukkia. Havuja ja kanervia saa tuoda.

Haudanhoitosopimuksen tekijän on tärkeää ilmoittaa muille omaisille haudan perennahoidosta, jottei perennojen juuria vahingoiteta tekemällä omia istutuksia. Seurakunta ei vastaa perennoiden tuhoutumisesta, mikäli niiden juuria on kaivettu.

Hoitokausi alkaa huhti-toukokuun vaihteessa hautausmaan yleissiivouksella. Tällöin haudoilta poistetaan talven aikana haudoille tuodut havut, kanervat, kynttilät kukkalaitteet ja muut talvikoristeet. Hoitohautojen istutukset aloitetaan noin 10. kesäkuuta, kun hallanvaara on ohi. Hoitohautojen kesäkukat istutetaan juhannukseen mennessä. Kaikkien hoitohautojen kukat valitsee seurakunta. Kesäkukkien poistaminen aloitetaan syyskuussa. Haudanhoitoihin ei kuulu havutusta.

Hautamuistomerkin tulee olla suorassa, jotta hoito voidaan aloittaa turvallisesti. Hautaoikeuden haltijan velvollisuus on huolehtia hautamuistomerkin turvallisuudesta. Muistomerkin oikaisutyöstä omaisten tulee olla yhteydessä kivialan ammattilaisiin ja sopia muistomerkin oikaisusta ennen hoidon aloittamista.

Haudanhoidon sopimusehdot kesäkukat ja perennat