Yleisiä ohjeita rippikoulua käyvälle

Rippikoulukortti tai "selviytymisopas" on rippikouluvuoden tärkein dokumentti. Siihen kerätään tiedot seurakuntaan tutustumisesta ja ulkoläksyjen suorittamisista. Lisäksi sieltä löytyy työntekijöiden yhteystiedot, tärkeät ajankohdat ja paljon muuta tarpeellista tietoa. Se kannattaa säilyttää huolellisesti! (Ja suojella esimerkiksi pyykkikoneelta, kaatuvilta nesteiltä ja naapurin koiralta...)

Rippikoulun kokonaisusuoritukseen kuuluu ulkoläksyjen suorittaminen ja kotiseurakuntaan tutustuminen. Molempien tulee olla kokonaan suoritettu, kun ryhmä tapaa toukokuussa. Vaikka tuntuukin siltä, että toukokuuhun on vielä ikuisuus, kannatta merkintöjen kerryttäminen aloittaa jo nyt. Yhden ulkoläksyn tai kirkkokäynnin tekeminen kuukaudessa on paljon helpompaa ja mukavampaa kuin kuuden.

Ulkoläksyt ovat suurimpia stressin aiheuttajia rippikoulussa - ja useimmiten aivan turhaan! Ulkoläksyjen suorittamiseen saa apua, eikä kenenkään rippikoulun käyminen jää ulkoläksyistä kiinni. Jos ulkoläksyt tuntuvat vaikeilta, ota yhteyttä oman ryhmäsi työntekijään!

Seurakuntaan tutustuminen tarkoittaa kuutta käyntiä jossain seurakunnan järjestämässä tilaisuudessa, tai sellaisessa hengellisessä tilaisuudessa käymistä, jossa joku seurakunnan työntekijä on mukana, esimerkiksi Reserviläisten Joulutulet tai kyläyhdistyksen metsäkirkko. Merkintöjä saa myös kirkollisista toimituksista (ristiäiset, häät, hautajaiset) ja jonkun muun kuin Loimaan seurakunnan järjestämistä tilaisuuksista. Myös hengellisten järjestöjen (esim. SLEY) toimintaan osallistumisesta saatu merkintä lasketaan.

Merkinnän rippikoulukorttiin saa tilaisuudesta vastaavalta työntekijältä. Jumalanpalveluksessa merkintää voi pyytää esim. suntiolta jumalanpalveluksen jälkeen, tai käydä sakastista kysymässä.

Positiivinen asenne on tärkeintä rippikoulun käymisessä, niin tilaisuuksiin osallistuessa kuin ulkoläksyjä opiskellessa. Siitä kannattaa pitää kiinni ja luottaa itseensä!

Jos huomaatte, että rippikoulun käymiseen liittyy erityisiä haasteita aikataulun, oppimisen tai muun syyn vuoksi, olkaa rohkeasti yhteydessä oman ryhymän työntekijään, jotta voimme sopia tarvittavista järjestelyistä. Erityisesti Riparirallien jääminen välistä on tilanne, joka on sitä helpompi ratkaista, mitä aikaisemmassa vaiheessa se tulee tietoon.

Koronaviruspandemia aiheuttaa monenlaisia muutoksia ja epävarmuuksia rippikouluun, kuten kaikkeen muuhunkin. Tärkein keino, jolla voimme ehkäistä taudin leviämistä, on pitää huolta omasta terveydestämme. Rippikouluun liittyviin tilaisuuksiin tulee osallistua vain terveenä! Tilaisuudet suunnitellaan niin, että turvavälien pitäminen on mahdollista ja tarpeetonta kontaktia vältetään.

Jos seurakunnan toimintaan tulee rajoituksia tai muutoksia, viestimme niistä ensisijaisesti sähköisesti: seurakunnan kotisivujen tapahtumakalenterista löytyy ajantasainen tieto tulossa olevista tapahtumista ja mahdollisia ohjeita erityisjärjestelyistä. Poikkeusjärjestelyistä tiedotetaan myös Facebookin ja Instagramin välityksellä, ja tarvittaessa lähetämme rippikoululaisille ja/tai huoltajille sähköpostia tai tekstiviestejä. Pidättehän siis huolta, että meillä on ajantasaiset yhteystietonne!