Rippikoulun voi käydä aikuisenakin

Jäikö rippikoulu nuorena käymättä? Oletko saanut kutsun kummiksi? Kirkkohäät mielessä, mutta rippikoulu puuttuu? Mietitkö elämän suuntaa tai tarkoitusta? Rippikoulu vastaa näihin kaikkiin.

Rippikoulu on perehtymistä elämän ja uskon kysymyksiin. Tämä voi toteutua nuoruudessa tai aikuisena. Useimmat käyvät rippikoulun 15 vuoden iässä, mutta joka vuosi noin 1000 suomalaista aikuista osallistuu luterilaisen kirkon rippikouluun.

Aikuisena voit käydä rippikoulun yksityisesti tai pienessä ryhmässä.

Aikuisrippikouluun sisältyy vähintään kaksi papin ja rippikoululaisen tapaamista kasvokkain. Rippikouluun kuuluu myös osallistumista paikallisen seurakunnan elämään ja toimintaan.

Aikuisrippikoulun kesto on vähintään 20 tuntia. Aikuisten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet kuitenkin vaihtelevat, joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikouluun enemmän aikaa. Elämän ja uskon kysymykset voivat vaatia kypsyttelyä. Jos rippikoulu on Sinulle ajankohtainen, kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon, mutta rippikoulun voit myös käydä tulematta konfirmoiduksi. Aikuisrippikoulu ei maksa mitään.

Jos olet kiinnostunut aikuisrippikoulun käymisestä, ota yhteyttä seurakuntapalveluiden virastoon!