Häät tulossa - jippii!

Hääjärjestelyiden ei tarvitse olla vaikeita. Tästä pääset alkuun!

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä seurakuntapalveluiden virastoon. Kirkon voi varata hyvissä ajoin, mutta pappi ja kanttori voidaan varmistaa vasta lähempänä vihkiajankohtaa. Vihkipari voi myös pyytää papin ja kanttorin muualta.

Vihkipaikka voi olla kirkko tai jokin muu paikka. Vähimmillään vihkitilaisuudessa pitää olla läsnä kaksi todistajaa, jotka voivat olla myös seurakunnan työntekijöitä (kirkossa esim. suntio ja kanttori).

Avioliittoon aikovien on ennen vihkimistä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa. Tutkinta on pyydettävä aikaisintaan neljä kuukautta, mutta viimeistään viikkoa ennen häitä. Tulevan avioparin on pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa kotiseurakunnastaan tai maistraatista.

Muistilista hääpareille

• avioliiton esteiden tutkinta eli kuulutukset
  • papin, kanttorin ja vihkipaikan varaaminen
  • vihkikeskustelu papin kanssa
  • kaksi todistajaa
  • sormus

Näitäkin on syytä miettiä

•  häiden kustannusarvio
  •  hääjuhlapaikan varaus
  •  vieraslista ja kutsut
  •  vieraiden majoituspaikat
  •  hääjuhlan ohjelma ja tarjoilu
  •  musiikin suunnittelu
  •  käsiohjelmat
  •  bestman, kaaso, morsiusneidot
  •  hääpuvut ja kukat
  •  kirkon ja juhlapaikan koristelu
  •  kuljetukset
  •  valokuvaus
  •  häälahjatoiveet
  •  lasten leikkinurkkaus
  •  lapsille palkattu lastenhoitaja?

Rakkaus on kärsivällinen,
rakkaus on lempeä.
Rakkaus ei kadehdi,
ei kersku,
ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti,
ei etsi omaa etuaan,
ei katkeroidu,
ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.
Kaiken se kestää, kaikessa uskoo,
kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

1. Kor. 13: 4-7

Musiikki juhlistaa!

Kanttoreilta voi kysyä neuvoa musiikkivalinnoissa ja heillä on valmiuksia toteuttaa toiveita monella eri musiikkityylillä. Harvinaisempien teosten kohdalla toiveet on hyvä saada tietoon ajoissa.
Nuotit siis kanttorille kaksi viikkoa aiemmin!

Kirkoissamme on urut, useimmissa myös flyygeli/piano. Lauluja voi toivoa! Teemme parhaamme, jotta teidän musiikkitoiveenne toteutuisivat.

Vihkimusiikista on tarjolla esite

Häämusiikkinäytteitä voi kuunnella Turun Mikaelinkirkon kanttorin Marko Hakanpään Häämusiikkisivuilta

Kanttorit:
Kaija Huhtanen 0400-385504 kaija.huhtanen@evl.fi
Martti Pihlajamaa 0400-194473 martti.pihlajamaa@evl.fi
Marjukka Lehtola 044-0238145 marjukka.lehtola@evl.fi

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku