Seurakunnan historiaa

Loimaan seurakunta on ilmeisesti ollut olemassa jo 1420-luvulla. Seurakunnan ikää kuitenkin lasketaan vuodelta 1439 olevista kirkollisista asiakirjoista löydetyistä maininnoista.

Vanhastaan Loimaa koostui neljästä osa-alueesta: Ylistaron, Alastaron, Kojon ja Niinijoen neljänneskunnista. Myös samanniminen hallintopitäjä oli olemassa, mutta seurakunnan alue poikkesi siitä muutamin osin.

Ajan mittaan niin sanotusta Suur-Loimaasta irtautui pienempiä seurakuntia niin, että vuodesta 1931 vuoteen 2000 alueella toimi viisi seurakuntaa: Alastaron, Kanta-Loimaan, Mellilän ja Metsämaan seurakunnat sekä Loimaan kaupunkiseurakunta. Näistä Kanta-Loimaan ja Metsämaan seurakunnat muodostivat seurakuntayhtymän.

Loimaan seurakunta nimenä otettiin uudelleen käyttöön vuoden 2005 alussa, Kanta-Loimaan ja Loimaan kaupunkiseurakunnan yhdistyessä. Vuonna 2009 Alastaron ja Mellilän seurakunnat liittyivät Loimaan seurakuntaan kuntaliitoksen johdosta. Tällöin Loimaan seurakuntaan perustettiin Alastaron ja Mellilän kappeliseurakunnat. Metsämaan seurakunta oli liittynyt kappeliseurakunnaksi Kanta-Loimaan seurakuntaan vuonna 2000, ja säilytti asemansa myös myöhemmissä liitoksissa.

Seurakunnan ja sen kirkkojen historiasta löytyy kootusti tietoa Yrjö Jaatisen kirjoittamasta "Loimaan kirkot" -esitteestä, jota myydään mm. seurakuntapalveluiden virastolla.